5 typov klientov, ktorí vám dajú zabrať

Klienti, ktorí dajú zabrať

Každý sme nejaký, ale niektorí ľudia sú špeciálnejší :) Ak sú vašimi klientami, je to o to väčšia výzva.

Mikromanažér

Klient, ktorý vám volá každý deň, ešte nie je mikromanažér. Ak vám volá každý deň a predmetom telefonátu sú otázky o tom, ako ste pokročili v práci, ešte stále to nemusí byť mikromanažér. Ak vám však vyvoláva a chce si každú drobnosť prejsť a schváliť, tak potom je to mikromanažér a vy by ste mali bežať kade-ľahšie.

Pracovať s ním je zaberačka, pretože manažovanie takéhoto klienta vám zaberie viac času ako samotná práca pre neho. Aby ste zoptimalizovali spoluprácu, vysvetlite mu, že manažovanie a komunikácia vám zaberajú priveľa času, ktorý sa odrazí na faktúre. Dohodnite si pevné podmienky spolupráce, ale rátajte s tým, že keď ste sa raz na niečom dohodli, mikromanažér to bude vyžadovať do bodky splniť.

Ninja klient

To je taký, o ktorom ani neviete, že existuje. Dostanete zadanie, spravíte svoju prácu, dostanete zaplatené. Hotovo. Nevýhodou môže byť, ak s ním potrebujete konzultovať alebo ak potrebujete k práci viac podkladov. Neodpovedá na maily, nezdvíha telefón.

Klient, ktorý priveľa číta

A najradšej internetové fóra pre účtovníkov. Tam potom nachádza všelijaké triky, ktoré neskôr vyžaduje od vás. Keď sa mu snažíte vysvetliť, že sa niečo nedá, alebo že to funguje inak, snaží sa vás presvedčiť článkom, ktorý našiel na nejakom obskúrnom blogu. Alebo mu to poradil jeho kamarát, ktorý to vo firme robí presne takto a funguje to bezproblémovo. Čistá tutovka.

S klientom, ktorý priveľa číta, je práca náročná. Ak naozaj spochybňuje vašu odbornosť, spýtajte sa ho, či sa mu oplatí platiť vám za vašu prácu. Toxické partnerstvá existujú nielen medzi milencami ale aj v biznise – musíte vedieť, kedy nemá zmysel pokračovať ďalej.

Jediný klient na celom svete

To je klient, ktorý vám napíše o štvrtej ráno mail a 8:50 volá, že čo sa deje, keď neodpovedáte na maily. To je klient, ktorý pošle podklady v piatok poobede a chce ich mať pripravené v pondelok ráno. To je klient, ktorý sa dožaduje neplánovaných stretnutí ASAP alebo ich plánuje dve hodiny vopred.

Naozaj sa tvári, ako váš jediný klient. Vyžaduje maximum vašej pozornosti. Má na to plné právo, koniec-koncov, platí vás za to. Ak vás však príliš zväzuje, zapojte svoju asertivitu. Dohodnite si jasné pravidlá pre spoluprácu, nastavte si procesy. Dajte si pozor, aby nemal pocit, že vás otravuje – stále je to váš klient a závisí od neho váš biznis.

Krstný otec

Toto je klient, o ktorého aktivitách chcete vedieť čo najmenej, pretože si neradi chodíte zaplávať s betónovými papučkami.